TEGES CIYUT APOSITIF ING
BASA JAWA
Farahanna Juliani
12020114040
2012B
Farahanna Juliani
12020114040
2012B
A. Purwaka
Teges ciyut
apositif ing basa Jawa bisa diweruhi ing saben dinane, bisa ing ngendi wae lan
karo sapa wae, nanging durung akeh pawongan sing ngerteni apa sing diarani
teges ciyut apositif ing basa Jawa, kamangka teges ciyut apositif ing basa Jawa
kuwi wigati banget amarga anane teges ciyut apositif ing basa Jawa bisa
nggampangake pawongan kanggo ngandharake apa sing arep diandharake. Ukara sing
digunakake ing teges ciyut apositif ing basa Jawa kerep digunakake dening
pawongan ing pacaturan sabendina lan dadi pakulinan.
Teges ciyut wis
ana sing nliti nanging durung ana panliten sing nliti ngenani teges ciyut
apositif ing basa Jawa. Panliten ngenani teges ciyut mung ngandharake ngenani
tegese teges ciyut lan tuladhane, nanging durung ana sing nliti ngenani teges ciyut
apositif mligine ing basa Jawa. Teges ciyut apositif ing basa Jawa narik
kawigaten kanggo ditliti amarga pawongan kerep ngandharake ngenani teges ciyut
apositif ing basa Jawa nanging pawongan kasebut ora ngerti apa sing diandharake
kasebut kalebu teges ciyut apositif. Pawongan durung sadhar nalika guneman
kerep nggunakake teges ciyut apositif ing basa Jawa saengga panliti bakal njlentrehake tegese teges
ciyut apositif ing basa Jawa banjur nglompokake tuladha-tuladha sing kalebu
teges ciyut apositif ing basa Jawa adhedhasar pamerange. Saliyane kuwi, panliti
uga bakal njlentrehake siji mbaka siji tuladha-tuladhane.
Tujuwan nggawe
makalah iki supaya kita bisa ngerteni apa tegese teges ciyut apositf ing basa Jawa sing kerep digunakake nalika
kita guneman. Sarta supaya kita bisa ngerteni titikan lan pamerange teges ciyut
apositif ing basa Jawa. Makalah iki diajab nduweni paedah supaya pamaca bisa
sadhar yen sajrone guneman karo wong liya kerep nggunakake teges ciyut apositif
mligine ing basa Jawa.
B.
Andharan
Makalah iki bakal
kaandharake ngenani teges ciyut apositif ing basa Jawa. Kaya wis kaandharake
ing ndhuwur yen cara sing digunakake kanthi nggoleki tegese teges ciyut
apositif ing basa Jawa, titikane teges ciyut apositif ing basa Jawa, lan
pamerange teges ciyut apositif ing basa Jawa. Saliyane kuwi, panliti uga bakal
njlentrehake siji mbaka siji tuladha-tuladhane.
1.
Tegese Teges Ciyut Apositif ing Basa Jawa
Kridalaksana
(2001:133) ngandharake yen teges ciyut yaiku teges sing luwih ciyut tinimbang
teges punjere. Dadi bisa dingerteni yen teges ciyut minangka teges paling inti nalika pawongan
ngandharake sing dadi kepenginane nalika guneman karo wong liya. Pateda
(1989:67) uga ngandharake yen teges ciyut yaiku teges sing luwih ciyut
tinimbang sakebehe pangucapan. Bisa dingerteni saka andharane Pateda yen teges
ciyut minangka inti saka pangucapan-pangucapan . Inti ing kene digunakake
supaya apa sing dikarepake luwih cetha saengga nggampangake pawongan kanggo
ngandharake apa sing dikarepake. Teges ciyut uga sinebut teges mligi.
Teges mligi yaiku teges sing penganggone
winates ing bidhang tartamtu (Pateda, 2010:106). Bisa dingerteni uga saka
andharane Pateda ngenani teges mligi
yen teges mligi winates
ing bidhang tartamtu. Tegese winates amarga ana sing dadi watesan. Dadi teges migi
diarani teges mligi amarga ana watesan. Chaer (2009:71) uga ngandharake yen
teges mligi yaiku teges sing tegese utawa panganggone luwih nduweni watesan. Padha
kaya andharane Pateda, apa sing diarani teges mligi ing kene dadi luwih cetha
yen teges sing ciyut amarga anane watesan, wates ing kene bisa awujud tembung
lan frasa. Kosok
baline teges ciyut yaiku teges punjer.
Panemune ahli
titi teges siji nyengkuyung panemu ahli titi teges liyane saengga tegese teges
ciyut saya cetha lan saya penak dingerteni. Yen dibandhingake, apa sing diandharake
dening Kridalaksana, nduweni teges sing padha karo apa sing diandharake dening Pateda
uga Chaer ngenani teges ciyut saengga ndadekake tegese teges ciyut dadi saya
cetha. Chaer uga nambahi yen sajrone teges ciyut ana tembung sing dadi watesan.
Tembung sing asale nduweni teges amba bisa nduweni teges ciyut amarga ana
tembung anyar sing dadi watesan. Panemu sing asipat umum yen ditambahi panemu
liyane bisa ndadekake ciyute teges sajrone ukara (Djajasudarma, 1999:7-8). Panemu
ing kene bisa ditegesi yen wujude yaiku tembung watesan. Anane tembung watesan
ndadekake panemu sing sipate umum dadi ciyut. Tembung watesan yaiku tembung sing gunane kanggo matesi tembung liyane supaya
luwih mligi maneh saengga apa sing arep diandharake dening pamicara bisa
diandharake kanthi luwih cetha lan luwih gampang.
Miturutku yen dinalar saka andharane para ahli titi teges, teges bisa ciyut yen saya akeh reroncene
tembung lan ndadekake
teges apa sing diandharake dadi saya ciyut nanging ora ngowahi tegese saengga tegese dadi saya cetha lan
gampang dingerteni. Tegese teges ciyut wis bisa dingerteni saka andharan ing
ndhuwur lan yen apositif yaiku andharan sing nduweni paedah nambah utawa
ngandharake andharan saurunge. Andharan-andharan kasebut nduweni sesambungan
sing raket. Dadi
bisa didudut yen teges ciyut apositif yaiku teges sing luwih ciyut utawa luwih mligi
tinimbang teges pusate lan tembung siji lan sijine nduweni sesambungan sing raket
banget. Teges ciyut nduweni
teges leksikal. Teges leksikal yaiku teges sing padha karo asil panliten
pancandriya, utawa teges sing nyata sajrone panguripan (Chaer, 2009:60).
Miturut Pateda (1989:64), teges leksikal yaiku teges leksem nalika leksem
kasebut madek dhewe, teges leksikal nduweni bageyan-bageyan basa sing ora ana
sesambungane karo panggunaane utawa kontekse.
Teges sing amba
bisa dadi ciyut amarga anane tembung watesan. Tembung watesan ing kene ora ngowahi
teges utamane. Anane tembung sing dadi watesan ora ngowahi teges tembung, teges
tembung ing kene dadi saya cetha. Dadi yen tembung kasebut nduweni teges “A” amarga ana
tembung sing dadi watesan, tembung kasebut ora owah dadi “B” nanging tetep
nduweni teges “A”. Teges ciyut apositif ing basa Jawa uga kalebu teges wantah
utawa teges sing
sabenere.
2.
Titikane Teges Ciyut Apositif Ing Basa Jawa
Pateda (2010:126) ngandharake yen tansaya akeh reroncene
tetembungan sajrone ukara, tansaya ciyut teges sing dikarepake. Mula kanggo
nyiutake teges sajrone ukara, kita kudu nambahi tetembungan sajrone ukara.
Anane teges ciyut apositif ing basa Jawa, pancen ora tau dikenali kanthi cara tliti lan dingerteni kanthi cetha,
Aminudin (2011:50). Kudu dingerteni yen nambahi tembung watesan ora bakal bisa ngowahi teges
tembung utamane (tembung asale).
Salah sawijine cara kanggo nyiutake teges sajrone ukara
yaiku kanthi nambahi tembung sing dadi watesan (Pateda, 2010:127). Tembung
wates tegese tetenger sing digunakake wates (Poerwadarminta, 1937:664). Tembung
sing dadi watesan ing kene kudu nduweni sesambungan sing raket banget lan sing penting tembung
kasebut bisa dianggo nyiutake teges lan bisa nengenake maksud pamicara uga ora
ngowahi teges tembung kang diandharake pamicara.
Teges ciyut
apositif ing basa Jawa nduweni teges leksikal saengga teges ciyut apositif ing
basa Jawa wujude tembung lan frasa sing duweni teges leksikal. Teges ciyut uga nduweni sesambungan sing raket antara
tembung siji lan sijine.
Masiya teges ciyut apositif ing basa Jawa nduweni rong tembung utawa luwih
nanging amarga digayutake karo teges ciyut saengga wujude nduweni
topik lan
nduweni katrangan sing ngadharake ngenani topik, antarane topik lan
katrangan nduweni sesambungan sing raket. Katrangan ing kene sing ngandharake
ngenani inti kasebut. Anane rong tembung watesan,
ora ngowahi teges
sajrone teges ciyut apositif iku dhewe.
3.
Pamerange Teges Ciyut Awujud Tembung Aran
Teges ciyut apositif ing basa Jawa bisa diperang
adhedhasar proses semantike yaiku spesialisasi, spesifikasi, lan topikalisasi.
a. Topikalisasi
Miturut
Kridalaksana (1993:217) topikalisasi yaiku owah-owahan salah sawijine babagan sajrone ukara saengga
ndadekake topik. Palmer (1981:69) uga ngandharake ngenani isi saka topikalisasi
yaiku ngenani topik lan katrangan. Palmer uga menehi tuladha ngenani proses
topikalisasi, tuladhane
yaiku Raja Prancis botak. Raja Perancis minangka topik lan dheweke botak
minangka katrangan, utawa ngandharake ngenani wong sing botak (topik) salah
sawijine yaiku presiden Perancis. Miturut Crystal, (1980:358) topik sajrone
ukara yaiku anane inti lan frasa
sabanjure saliyane inti kasebut minangka katrangan.
b. Spesifikasi
Miturut Kridalaksana (1993:201), spesifik yaiku (1) teges
sing nduweni acuan ing bidhang semantik sing ciyut, kosok baline generik. Saya spesifik
pocapan, saya nduweni prangkat unsur lan saya akeh komponen sing dituntut
kanggo nemtokake. (2) Diarani ngenani unsur leksikal sing nduweni unsur mligi
sajrone tegese.
c. Spesialisasi
Miturut Tarigan
(2009:81), proses spesialisasi ngenerake ing sawijine owah-owahan sing
nyebabake teges tembung dadi luwih mligi utawa luwih ciyut. Dadi anane proses
spesialisasi disebabake amarga anane titikan mligi.
Andharan
ing ndhuwur wis ngandharake ngenani tegese
teges ciyut apositif ing basa Jawa, apa wae kang dadi titikane teges ciyut
apositif ing basa Jawa lan apa wae perangane teges ciyut apositif ing basa Jawa.
Mula saka kuwi, sawise iki bakal dijlentrehake tuladhane teges ciyut apositif ing basa Jawa
adhedhasar proses semantik.
Tuladha:
1)
Teges ciyut apositif topikalisasi ing basa Jawa
Teges
ciyut apositif topikalisasi ing basa Jawa nduweni topik sajrone tuladhane lan
ing makalah iki bakal diandharake ngenani topik sajrone tuladha-tuladhane.
Babagan iki bisa ditintingi saka tuladha ing ngisor iki:
(a)
Padhang njingglang
Asil
saka proses topikalisasi yaiku topik. Tuladha (1a) nduweni topik yaiku tembung padhang. Tembung njingglang mung ngandharake
kahanane tembung padhang. Anane tembung njingglang ora ngowahi teges sajrone tuladha
(1a). Tuladha (1a) uga minangka teges ciyut apositif amarga nduweni sesambungan
sing raket antarane tembung siji (padhang) lan tembung liyane (njingglang).
Padhang njingglang uga kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere
yaiku padhang banget.
(b)
Ajur mumur
Asil
saka proses topikalisasi yaiku topik. Tuladha (1b) nduweni topik yaiku tembung ajur. Tembung mumur mung ngandharake
kahanane tembung ajur. Anane tembung mumur ora ngowahi teges sajrone tuladha
(1b). Tuladha (1b) uga minangka teges ciyut apositif amarga nduweni sesambungan
sing raket antarane tembung siji (ajur) lan tembung liyane (mumur). Ajur mumur
kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere yaiku ajur banget.
(c)
Teles kebes
Asil
saka proses topikalisasi yaiku topik. Tuladha (1c) nduweni topik yaiku tembung teles. Tembung kebes mung ngandharake
kahanane tembung teles. Anane tembung kebes ora ngowahi teges sajrone tuladha
(1c). Tuladha (1c) uga minangka teges ciyut apositif amarga nduweni sesambungan
sing raket antarane tembung siji (teles) lan tembung liyane (kebes). Teles
kebes kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere yaiku teles
banget.
(d)
Garing kumlingking
Asil
saka proses topikalisasi yaiku topik. Tuladha (1d) nduweni topik yaiku tembung garing. Tembung kumlingking mung ngandharake
kahanane tembung garing. Anane tembung kumlingking ora ngowahi teges sajrone
tuladha (1d). Tuladha (1d) uga minangka teges ciyut apositif amarga nduweni
sesambungan sing raket antarane tembung siji (garing) lan tembung liyane (kumlingking).
Garing kumlingking uga kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere
yaiku garing banget.
(e)
Lemu ginuk-ginuk
Asil
saka proses topikalisasi yaiku topik. Tuladha (1e) nduweni topik yaiku tembung lemu. Tembung ginuk-ginuk mung ngandharake
kahanane tembung lemu. Anane tembung ginuk-ginuk ora ngowahi teges sajrone
tuladha (1e). Tuladha (1e) uga minangka teges ciyut apositif amarga nduweni
sesambungan sing raket antarane tembung siji (lemu) lan tembung liyane (ginuk-ginuk).
Lemu ginuk-ginuk kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere yaiku
lemu banget.
(f)
Nangis ngguguk
Asil
saka proses topikalisasi yaiku topik. Tuladha (1f) nduweni topik yaiku tembung nangis. Tembung ngguguk mung ngandharake
tembung nangis. Anane tembung ngguguk ora ngowahi teges sajrone tuladha (1f).
Tuladha (1f) uga minangka teges ciyut apositif amarga nduweni sesambungan sing
raket antarane tembung siji (nangis) lan tembung liyane (ngguguk). Nangis
nggunguk kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere.
(g)
Peteng ndhedhet
Asil
saka proses topikalisasi yaiku topik. Tuladha (1g) nduweni topik yaiku tembung peteng. Tembung ndhedhet mung ngandharake
tembung peteng. Anane tembung ndhedhet ora ngowahi teges sajrone tuladha (1g).
Tuladha (1g) uga minangka teges ciyut apositif amarga nduweni sesambungan sing
raket antarane tembung siji (peteng) lan tembung liyane (ndhedhet). Peteng
ndhedhet kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere yaiku peteng
banget nganti ora bisa ndelok apa-apa.
(h)
Udan deres
Asil
saka proses topikalisasi yaiku topik. Tuladha (1h) nduweni topik yaiku tembung udan. Tembung deres mung ngandharake tembung udan. Anane tembung deres
ora ngowahi teges sajrone tuladha (1g). Tuladha (1g) uga minangka teges ciyut
apositif amarga nduweni sesambungan sing raket antarane tembung siji (udan) lan
tembung liyane (deres). kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing
sabenere yaiku udane terus-terusan lan ora mandhek-mandheg uga banyu udane sing
mudhun banter banget.
2)
Teges ciyut apositif spesifikasi ing basa Jawa
Teges
ciyut spesifikasi ing basa Jawa nduweni babagan sing spesifik sajrone tuladhane
lan ing makalah iki bakal diandharake tuladha-tuladhane lan babagan endi sing nyebabe
tuladhane saya spesifik. Babagan iki bisa ditintingi saka tuladha ing ngisor
iki:
(a)
Abang mbranang
Proses
spesifikasi ngasilake teges sing saya spesifik. Saya spesifik ora ateges
ngowahi teges, sing nyebabake tuladha (2a) saya spesifik yaiku amarga anane
tembung mbranang. Werna abang nduweni
jinis sing maneka werna kayata abang marun, abang bata, lan sapiturute. Anane
tembung mbranang tegese werna abang sing abang banget lan teges sajrone tuladha
(2a) saya cetha lan ora ngowahi teges wiwitane. Tembung siji (abang) lan
tembung liyane (mbranang) nduweni sesambungan sing raket amarga tembung
mbranang mung nduweni sesambungan karo werna abang mula diarani apositif. Abang
mbranang uga kalebu teges leksikal yaiku teges sabenere.
(b)
Kuning gadhing
Proses
spesifikasi ngasilake teges sing saya spesifik. Saya spesifik ora ateges
ngowahi teges, sing nyebabake tuladha (2b) saya spesifik yaiku amarga anane
tembung gadhing. Werna kuning nduweni
jinis sing maneka werna kayata kuning kunyit, kuning tuwa, lan sapiturute.
Anane tembung gadhing tegese werna kuning sing semu putih lan teges sajrone
tuladha (2b) saya cetha lan ora ngowahi teges wiwitane. Tembung siji (kuning)
lan tembung liyane (gadhing) nduweni sesambungan sing raket amarga tembung gadhing
biyasane gandheng karo werna kuning mula diarani apositif. Kuning gadhing uga kalebu
teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere.
(c)
Ijo royo-royo
Proses
spesifikasi ngasilake teges sing saya spesifik. Saya spesifik ora ateges
ngowahi teges, sing nyebabake tuladha (2c) saya spesifik yaiku amarga anane
tembung royo-royo. Werna ijo nduweni
jinis sing maneka werna kayata ijo lumut, ijo gendhul, lan sapiturute. Anane tembung royo-royo tegese werna ijo sing
ijo banget, dadi teges sajrone tuladha (2c) saya cetha lan ora ngowahi teges wiwitane.
Tembung siji (ijo) lan tembung liyane (royo-royo) nduweni sesambungan sing
raket amarga tembung royo-royo mung nduweni sesambungan karo werna ijo mula
diarani apositif. Ijo royo-royo uga kalebu teges leksikal amarga nduweni teges
sing sabenere.
(d)
Biru laut
Proses
spesifikasi ngasilake teges sing saya spesifik. Saya spesifik ora ateges
ngowahi teges, sing nyebabake tuladha kasebut saya spesifik yaiku amarga anane
tembung laut. Werna biru nduweni
jinis sing maneka werna, anane tembung laut tegese werna biru sing kaya laut utawa
biru nom, dadi teges sajrone tuladha (2d) saya cetha lan ora ngowahi tegeswiwitane,
lan tembung siji (biru) lan tembung liyane (laut) nduweni sesambungan sing
raket amarga tembung laut biyasane digunakake kanggo nyepesifikasikake werna
biru supaya apa sing dimaksud saya cetha mula diarani apositif. Biru laut uga
kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere.
(e)
Biru kecu
Proses
spesifikasi ngasilake teges sing saya spesifik. Saya spesifik ora ateges
ngowahi teges, sing nyebabake tuladha (2e) saya spesifik yaiku amarga anane
tembung kecu. Werna biru nduweni
jinis sing maneka werna. Anane tembung kecu tegese werna biru sing wernane biru
banget saengga yen dideleng rupane semu ireng, dadi teges sajrone tuladha (2e)
saya cetha lan ora ngowahi teges wiwitane. Tembung siji (biru) lan tembung
liyane (kecu) nduweni sesambungan sing raket amarga tembung kecu mung nduweni
sesambungan utawa idhentik karo tembung biru mula diarani apositif. Biru kecu
uga kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere.
(f)
Bunder endhog
Proses
spesifikasi ngasilake teges sing saya spesifik. Saya spesifik ora ateges
ngowahi teges. Tuladha bunder endhog, sing nyebabake tuladha (2f) saya spesifik
yaiku amarga anane tembung endhog. Bentuk
bunder nduweni jinis sing maneka werna kayata bunder ser. Anane tembung endhog
tegese bundere kaya endhog utawa elips.
Dadi teges sajrone tuladha (2f) saya cetha lan ora ngowahi teges wiwitane. Tembung
siji (bunder) lan tembung liyane (endhog) nduweni sesambungan sing raket amarga
tembung endhog mung nduweni sesambungan utawa idhentik karo tembung bunder mula
diarani apositif. Bunder endhog kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing
sabenere.
(g)
Putih memplak
Proses
spesifikasi ngasilake teges sing saya spesifik. Saya spesifik ora ateges
ngowahi teges, sing nyebabake tuladha (2g) saya spesifik yaiku amarga anane
tembung memplak. Werna putih nduwen
jinis sing maneka werna kayata putih susu, puting tulang, lan sapiturute. Anane
tembung memplak tegese werna putih sing putih banget. Dadi teges sajrone
tuladha (2g) saya cetha lan ora ngowahi teges wiwitane. Tembung siji (putih)
lan tembung liyane (memplak) nduweni sesambungan sing raket amarga tembung memplak
mung nduweni sesambungan karo werna putih, ora nduweni sesambungan karo werna
liyane saengga diarani apositif. Putih memplak kalebu teges leksikal amarga
nduweni teges sing sabenere.
(h)
Ijo pupus
Proses
spesifikasi ngasilake teges sing saya spesifik. Saya spesifik ora ateges
ngowahi teges, sing nyebabake tuladha (2h) saya spesifik yaiku amarga anane
tembung pupus. Werna ijo nduwen
jinis sing maneka werna kayata ijo gendhul. Anane tembung pupus tegese wernane
ijo kaya wernane godhong gedhang sing lagek tuwuh. Dadi tembung pupus sajrone
tuladha (2h) saya cetha lan ora ngowahi teges wiwitane. Tembung siji (ijo) lan
tembung liyane (pupus) nduweni sesambungan sing raket amarga tembung pupus mung
nduweni sesambungan karo werna ijo saengga diarani apositif. Ijo pupus uga
kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere.
(i)
Ijo lumut
Proses
spesifikasi ngasilake teges sing saya spesifik. Saya spesifik ora ateges
ngowahi teges, sing nyebabake tuladha (2i) saya spesifik yaiku amarga anane
tembung lumut. Werna ijo nduweni
jinis sing maneka werna, anane tembung lumut tegese werna ijo sing kaya lumut
utawa werna ijo sing wernane semu ireng, dadi teges sajrone tuladha (2a) saya
cetha lan ora ngowahi teges wiwitane. Tembung siji (ijo) lan tembung liyane (lumut)
nduweni sesambungan sing raket amarga tembung lumut asring digunakake nalika
nyepesifikasikake werna ijo mula diarani apositif. Ijo lumut uga kalebu teges
leksikal amarga nduweni teges sing sabenere.
(j)
Kuning gumrining
Proses
spesifikasi ngasilake teges sing saya spesifik. Saya spesifik ora ateges
ngowahi teges, sing nyebabake tuladha (2j) saya spesifik yaiku amarga anane
tembung gumrining. Werna kuning
nduweni jinis sing maneka werna, anane tembung gumrining tegese werna kuning
kaya rupane kunir bosok, dadi teges sajrone tuladha (2a) saya cetha lan ora
ngowahi teges wiwitane. Tembung siji (kuning) lan tembung liyane (gumrining)
nduweni sesambungan sing raket amarga tembung gumrining mung nduweni
sesambungan karo werna kuning mula diarani apositif. Kuning gumrining uga
kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere.
3)
Teges ciyut apositif spesialisasi ing basa Jawa
Teges
ciyut spesialisasi ing basa Jawa nduweni babagan sing spesial sajrone tuladhane
saengga ing makalah iki bakal diandharake tuladha-tuladhane lan babagan endi
sing nyebabe tuladhane dadi spesial. Spesial amarga nduweni titikan mligi sing
ora diduweni karo liyane. Babagan iki bisa ditintingi saka tuladha ing ngisor
iki:
(a)
Lingsir wengi
Proses
spesialisasi ngasilake teges sing spesial, spesial ora ateges ngowahi teges
asale. Tuladha lingsir wengi bisa kalebu teges ciyut apositif spesialisasi ing
basa Jawa amarga lingsir wengi minangka titikan mligi sing ndudohake tabuh 1
bengi saengga yen ngomongake lingsir wengi bisa dingerteni yen sing dimaksud
yaiku tabuh 1 bengi. Ora ana aran liyane kanggo ngarani tabuh 1 bengi saliyane
lingsir wengi. Saengga lingsir wengi minangka titikan mligi amarga ora ana aran
liyane kanggo ngarani tabuh 1 bengi. Lingsir wengi kalebu teges leksikal amarga
nduweni teges sing sabenere.
(b)
Tedhak siten
Proses
spesialisasi ngasilake teges sing spesial, spesial ora ateges ngowahi teges
asale. Tuladha tedhak siten bisa kalebu teges ciyut apositif spesialisasi ing
basa Jawa amarga nalika ana slametan ngenani bocah cilik ngideg lemah sepisan
diarani tedhak siten. Ora ana aran liyane kanggo ngarani kedadeyan kasebut
saliyane tedhak siten, saengga tedhak siten minangka titikan mligi amarga ora
ana aran liyane kanggo ngarani slametan bocah cilik nalika ngideg lemah
sepisanan. Tedhak siten kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing
sabenere.
(c)
Mangsa mbedhidhing
Proses
spesialisasi ngasilake teges sing spesial, spesial ora ateges ngowahi teges.
Mangsa pancen akeh jinise nanging sajrone tuladha mangsa bedhidhing bisa kalebu
teges ciyut apositif spesialisasi ing basa Jawa amarga nuduhake
tengah-tengahing mangsa ketiga lan dititiki yen wayah esuk adhem banget. Ora
ana aran liyane kanggo ngarani kahanan kasebut saliyane mangsa mbedhidhing,
saengga mangsa mbedhidhing minangka titikan mligi amarga ora ana aran liyane
kanggo ngarani tengah-tengahing mangsa ketiga lan yen wayah esuk adhem banget.
Mangsa mbedhidhing kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere.
(d)
Mangsa rendheng
Proses
spesialisasi ngasilake teges sing spesial, spesial ora ateges ngowahi teges. Jinise
mangsa pancen akeh nanging sajrone tuladha mangsa rendheng bisa kalebu teges
ciyut apositif spesialisasi ing basa Jawa amarga nuduhake mangsa sing saben
dina udan. Ora ana aran liyane kanggo ngarani kahanan kasebut saliyane mangsa
rendheng, saengga mangsa rendheng minangka titikan mligi amarga ora ana aran
liyane kanggo ngarani kahanan nalika udan deres saben dina saliyane mangsa
rendheng. Mangsa rendheng kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing
sabenere.
(e)
Windu adi
Proses
spesialisasi ngasilake teges sing spesial, spesial ora ateges ngowahi teges. Jinise
windu pancen akeh, tuladha windu adi bisa kalebu teges ciyut apositif
spesialisasi ing basa Jawa amarga nuduhake yen taun 1898-1906 lan 1976-1984 mung
diarani windu adi. Ora ana aran liyane kanggo ngarani taun 1898-1906 lan
1976-1984 saliyane windu adi, saengga windu adi minangka titikan mligi amarga
ora ana aran liyane kanggo ngarani wektu taun 1898-1906 lan 1976-1984. Windu
adi uga kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sabenere.
(f)
Windu sancaya
Proses
spesialisasi ngasilake teges sing spesial, spesial ora ateges ngowahi teges.
Jinise windu pancen akeh, tuladha windu sancaya bisa kalebu teges ciyut
apositif spesialisasi ing basa Jawa amarga nuduhake yen taun 1923-1930 lan 2001-2008
diarani windu sancaya. Ora ana aran liyane kanggo ngarani taun 1923-1930 lan
2001-2008 saliyane windu sancaya, saengga windu sancaya minangka titikan mligi
amarga ora ana aran liyane kanggo ngarani wektu ing taun 1923-1930 lan
2001-2008 saliyane windu adi. Windu sancaya uga kalebu teges leksikal amarga
nduweni teges sabenere.
(g)
Sadulur kuwalon
Proses
spesialisasi ngasilake teges sing spesial, spesial ora ateges ngowahi teges.
Jinise aran sedulur pancen akeh, tuladha sadulur kawulon bisa kalebu teges
ciyut apositif spesialisasi ing basa Jawa amarga sadulur tunggal bapakk seje
ibu utawa tunggal ibu seje bapak mung diarani sadulur kuwalon. Ora ana aran
liyane kanggo ngarani kahanan kasebut saliyane sadulur kuwalon, saengga sadulur
kuwalon minangka titikan mligi amarga ora ana aran liyane kanggo ngarani sadulur
tunggal bapakk seje ibu utawa tunggal ibu seje bapak saliyane sadulur kuwalon.
Sadulur kuwalon kalebu teges leksikal amarga nduweni teges sing sabenere.
C.
Dudutan
Andharan ing
ndhuwur bisa didudut yen teges ciyut apositif yaiku teges sing luwih ciyut
utawa luwih mligi tinimbang teges pusate lan tembung siji lan sijine nduweni
sesambungan sing raket banget uga nduweni paedah nambah utawa ngandharake
andharan saurunge. Teges ciyut
nduweni teges leksikal. Teges leksikal yaiku teges sing padha karo asil
panliten pancandriya, utawa teges sing nyata sajrone panguripan. Tembung sing nduweni teges
amba bisa dadi ciyut
yen diwenehi tembung watesan. Titikane teges ciyut apositif ing basa Jawa ana telu, yaiku anane
reroncene tembung-tembung sajrone ukara amarga saya akeh reroncene tembung saya
ciyut tegese, anane tembung sing dadi watesan lan teges ciyut apositif paling
ora awujud gatra. Teges ciyut apositif diperang adhedhasar proses semantik ana
yaiku topikalisasi, spesifikasi, lan
spesialisasi.
Kapustakan
Aminuddin. 2011. Semantik: Pengantar Studi tentang Makna.
Bandung. Sinar Baru
Algesindo.
Algesindo.
Chaer, Abdul. 2009. Pengantar Semantik Bahasa Indonsesia.
Jakarta: Rineka Cipta.
Crystal, David. 1980. A Fistr Dictionary of Linguistics And
Fonetics. USA: Cambridge
University Press.
University Press.
Djajasudarma, Fatimah. 1999. Semantik 2: Pemahaman Ilmu Makna. Bandung:
PT Rafika
Aditama.
Aditama.
Kridalaksana, Harimurti. 2001. Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia
Pustaka Utama.
__________________. 1993. Kamus Linguistik Edisi Ketiga. Jakarta:
Gramedia Pustaka
Utama.
Utama.
Palmer, F.R. 1981. Semantics Second Edition. Cambridge:
Cambridge University Press.
Pateda, Mansoer. 1989. Semantik Leksikal. NTT: Nusa Indah.
_____________. 2010. Semantik Leksikal. Jakarta: Nusa Indah.
Tarigan, Henry Guntur. 2009. Pengajaran Semantik. Bandung: Angkasa.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar