Psikologi
Sastra
A. Teori
Psikoanalisis Sigmund Freud
Psikologi sastra nyinaoni babagan
psikologi pangripta, proses kreatif nulis karya sastra kang oleh pangaribawa
saka peran alam bawah sadhar lan alam sadhare pangripta, psikologine karya
sastra, lan psikologise pamaca. Psikologi kalebu unsur ekstrinsik karya sastra.
Pasikologi sastra yaiku tintingan sastra kang ngandharake ngenani
pamikiran-pamikiran lan tumindake manungsa (paraga) ing donyane sastra.
Psikologi paraga kang onjo sasjrone karya sastra bisa nggawe crita kasebut
luwih urip. Freud ngandharake ngenani psychoanalisa
minangka sawijining teori ngenani kapribadhen. Sajrone teori psikoanalisis,
rerangken kapribadhen manungsa iku dumadi saka telung perangan, yaiku id, ego, lan superego.
1. Id (das Es)
Id yaiku sakumpulan naluri-naluri kang ana ing
ngisor alam sadhare manungsa. Id
minangka komponen kapribadhen manungsa kang paling dhasar, kang digawa wiwit
lair. Id nduweni tugas kanggo ngandharake
kabutuwan salah sawijine manungsa supaya dadi daya motivasional kang diarani
insting utawa nepsu. Miturut Freud, id
kuwi sumber primer saka energi rohaniah lan pangonan kanggo ngumpulake
naluri-naluri. Id ora diprentah
dening logika, dheweke ora nduwe akhlak, mung tumindak kanggo nuruti pepinginan
naluri. Id (das Es) uga bisa dingerteni minangka sistem kapribadhen kang isine
yaiku naluri-naluri gawan saka lair. Id
nuweni rong proses cacahe, yaiku prastawa dadakan utawa ora sadhar saka lair.
Proses kapindho yaiku proses primer, kanthi reaksi psikologi kang ruwet,
angen-angen bab kabutuwan sajrone pamikirane manungsa. Fungsi id yaiku ngupayakake kanggo ngurangi
utawa ngilangi ketegangan lan mlihake marang tingkat energi kang normal.
2. Ego (das Ich)
Lapisan
pamikire manungsa kang ana ing alam sadhar kang nduweni gegayutan karo jagading
panguripan iku diarani ego. Miturut
Freud (1920:371) sajrone ego ana
kekuwatan kang ora bisa leren olehe ngritik lan mbandhingake. Miturut Berry,
ana patang andharan kang wigati ngenani ego,
yaiku:
Ø Ego nuduhake marang awake dhewe ngenani apa kang
“nyata”. Ego minangka pemersatu utawa
kang nggawe akal sehat.
Ø Ego asipat praktis lan rasional.
Ø Rasa kuwatir lair saka ego.
Ø Ego diwawas luwih lemah tinimbang id, nanging teratur
lan luwih egois saengga bisa ngurusi babagan kelemahan.
Ego nggunakake represi lan mekanisme pertahanan kanggo
njaga saka rasa was sumelang. Ego
bisa mbantu manungsa kanggo nenimbang apa kang bisa maremake butuhe awak tanpa
nyusahake.
3. Superego
(das Uber-Ich)
Superego yaiku moral utawa ukum saka kapribadhen. Supergo yaiku sistem kapribadhen kang
nduweni nile-nile lan aturan-aturan kang asipat evaluative. Superego
yaiku zat kang paling dhuwur sajrone awake manungsa kang menehi garis-garis
pengarahan etis lan norma-norma kang kudu dianut. Freud uga ngandharake superego dumadi lumantar internalisasi
pranatan dening manungsa kang nduweni daya pangaribawa tumrap dheweke,
tuladhane wong tuwa lan guru. Superego paling ora nduweni telung fungsi yaiku:
Ø Kanggo ngendhaleni impuls-impuls naluri id, supaya rangsangan kasebut bisa
disalurake kanthi cara utawa awujud kang bisa ditampa dening masyarakat
Ø Nuntun ego
kanthi pranatan moral, tinimbang kasunyatan
Ø Menehi dhukungan marang manungsa supaya bisa
sampurna uripe
B. Problem
Kajiwane Paraga
Problem
kajiwene paraga kang diandharake saka teorine Sigmund Freud yaiku rasa kuwatir
kaya kang dinadharake ing ngisor iki:
1.
Rasa Kuwatir
Kahanan
apa wae sing bisa njalari ora nyamane sawijine pawongan nuwuhake kahanan kang
diarani rasa kuwatir. Maneka warna masalah lan wujude owah jiwa bisa dadi
alangan sawijine pawongan kanggo gayuh tujuwan minangka salah sawijine sumber
rasa kuwatir. Ancaman utawa alangan ing kene bisa arupa fisik, psikis, lan
maneka sebab sing njalari rasa kuwatir. Rasa kuwatir miturud Freud diperang
dadi telu, yaiku:
Ø Rasa Kuwatir Realistis
Rasa kuwatir kang nyata
kasebut minangka rasa kang alami lan asipat rasional. Prakara kasebut lumrahe diarani
reaksi tumrap bebaya eksternal. Rasa
kuwatir tipe iki yaiku rasa kuwatir lan wedi karo bebaya kang ana. Bebaya kuwi
saka kahanan sajrone lingkungane dhewe. Pawongan kasebut rumangsa antuk ancaman
kang bisa bebayani lan bisa njalari dheweke nandang kacilakan. Rasa kuwatir iki
asipat fisik.
Ø Rasa Kuwatir Neurosis
Pawongan kang nandang
rasa kuwatir neurosis bakal ngadhepi gangguan ing pamikire. Kahanan iki diarani
“cemasnya harapan”. Pawongan kang
nandang rasa kuwatir neurosis tansah antisipasi marang samubarang kang ala lan
condhong ing asipat peimis. Bedane rasa kuwatir tipe iki yaiku anane rasa wedi
marang ukuman kang bakal ana amarga dheweke wis nyeleweng lan nerak paugeran.
Rasa kuwatir tipe iki yaiku rasa kuwatir lan wedi marang sawijine perkara kang
durung bisa diweruhi kepastiane
Ø Rasa Kuwatir Moral
Pawongan kang nduwe
tipe rasa kuwatir kaya ngene tansah mikir lan ngrasa salah yen awake dhewe
nglakoni sawijine tumindak kang nyleweng lan ora gathuk norma moral. Dheweke
bisa mikir endi sing ala lan becik, lan dheweke rumangsa salah yen dheweke
nglakoni sawijine tumindak kang nyleweng saka moral.
C. Mekanisme
Pertahanan Ego
Mekanisme
pertahanan ego yaiku istilah kang digunakake dening Freud supaya bisa ngadhepi
rasa kuwatir utawa problem kajiwane manungsa. Sajrone mekanisme pertahanan ego
ana telung perkara kang wigati yaiku:
Ø Mekanisme pertahan adhedhasar anane observasi tumrap
lakone paraga utawa indhividu
Ø Kudu paham lan kudu bisa maknani faktor-faktor kang
njalari sawijine pawongan nggunakake mekanisme nalikane dheweke ngadhepi
masalah
Ø Sakabehe mekanisme ana sajrone panguripan
sabendinane pawongna kang normal, ora mampune sawijine pawongan adaptasi.
Mekanisme pertahan ego nduweni tujuwan yaiku ngurangi rasa kuwatir.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar